wie ben ik – spel

Zoals ik al heb aangegeven op mijn homepage, maak ik gebruik van creatieve werkvormen. Maar ik hoor je denken, wat bedoel je daar precies mee?

Er zijn onwijs veel materialen te vinden op de markt. Waarmee je op een speelse manier met kinderen aan het werk kan. In mijn eigen ontwikkeling als kindercoach maak ik graag gebruik van deze materialen. Maar ik merkte tijdens het werken met deze materialen dat niet alles aansloot op mijn werkwijze.

Ik vind het altijd heerlijk om op onderzoek uit te gaan wat wel werkt. Zowel bij de kinderen als bij mijzelf als coach. Hierbij maak ik gebruik van internet, pinterest en brainstormen met collega-kindercoaches en vrienden. De meeste kinderen vinden spelletje spelen leuk. Niet ieder kind ( daar was ik er zelf 1 van vroeger). Deze kinderen houden niet van verliezen. En juist deze doelgroep kom ik vaak tegen in mijn praktijk. Maar het spelen 1 op 1 is laagdrempelig en veilig voor de kinderen.

Nu ik zo’n 2 jaar bezig met coachen heb ik een eigen coachspel ontwikkeld. Ik maak hierbij gebruik van een soort van ganzenbord waarbij ik verschillende werkvormen heb toegevoegd. Ik noem het even het “Wie ben ik – spel”. Het is een soort reis waarbij je onderweg allemaal vragen tegenkomt. Vragen die kunnen gaan over jezelf, maar ook of je wat wilt uitbeelden of een moeilijke som wilt maakt. Niks moet, alles mag.

Ik heb gemerkt dat de kinderen die ik coach het spel erg leuk vinden om te doen. Ze vragen altijd of ze het de volgende keer weer mogen spelen. En dat terwijl ze ondertussen hard aan het werk zijn met ontdekken wie ze zelf nou precies zijn. Dit gaat op zo’n speelse manier dat ze dat dus niet door hebben. Dat is voor mij als coach zo fijn om te zien.

Als de sessies zijn afgelopen schrijf ik van de meeste uitspraken en ontdekkingen een verslag voor de ouders. Hierdoor krijgen zij ook een goed beeld wat we samen hebben gedaan en hoe de kinderen over zichzelf en de wereld om zich heen denken en hoe ze het beleven.

Geef een reactie