Van proberen kan je leren

Mindset

Tijdens mijn studie kindercoach vertelde mijn docente over de Amerikaanse psycholoog Carol Dweck. Zij heeft studie gedaan naar de mindset ( de overtuigingen die we hebben over intelligentie, vaardigheden en kwaliteiten ) van kinderen.
Alle kinderen zijn verschillend in hoe ze omgaan met situaties. Door hoe je reageert en omgaat met moeilijke situatie als kind ( denk daarbij ook aan het leren op school) maakt hoe je in je verdere leven omgaat met grotere veranderingen en stappen die je maakt. Je bezit een deel daarvan in jezelf. Daar wordt je mee geboren, nature noemen ze dat. En je krijgt een deel mee door je opvoeding en situaties die je mee maakt, dit noem je nurture (aangeleerd). Ik vind het altijd heel interessant om van een afstand te zien hoe kinderen omgaan met situaties.

2 mindsets

Carol Dweck beschrijft in haar studie’s dat er 2  mindsets zijn die kinderen ontwikkelen. Kinderen hebben dus niet allemaal dezelfde gedachten over wat intelligentie is.  Ik zal van beide mindsets een beschrijving geven wat het inhoudt. Om vervolgens een beschrijving te geven hoe je een fixed mindset een groeimindset kan stimuleren. Door een aantal manieren toe te passen in je dagelijkse opvoeding. Het is geen wonder middel. Ook heb je er een lange adem bij nodig, maar wie niet probeert……..

Eerst even wat uitleggen:

  • Fixed mindset

Het woord zegt het al een beetje. Fixed mindset staat voor “ een vaste overtuiging’ . Zo is het en niet anders. Als een kind een fixed mindset bezit dan is het van mening dat de intelligentie is zoals het is. Je hebt bv een IQ van 110, dan blijft deze je hele leven het zelfde. Hierdoor zal het kind niet zo snel voor een uitdaging kiezen. Het zal sneller kiezen voor de bekende weg. Als het niet lukt, dan lukt het niet, zo is het, en ik ga niet oefenen, want ik kan het toch niet.

  • Groeimindset

Dit is het tegenovergestelde aan de fixed mindset. Kinderen die dit van nature bezitten zullen veel sneller een nieuwe uitdaging aangaan. Ze zullen niet zo snel bang zijn om te falen, maar ze zullen doorzetten tot ze iets voor elkaar krijgen. Dat is het onderdeel van het leerproces.

Van een fixed mindset naar een groeimindset

Herken je je kindje in een fixed mindset? Dan kan je gaan proberen om hem/ haar te stimuleren om een groeimindset te ontwikkelen. Het zal niet een heel makkelijk proces worden, omdat een minsdset vaak diep geworteld zit, maar het is zeker het probeerden waard.

Maar hoe kan je dat dan precies aanpakken?

Complimenten geven
Een tijdje terug las je het op social media. “Geef je kind niet teveel complimenten”. Maar wat bedoelen ze daar dan precies mee, het is toch goed om je kinderen complimenten te geven? Wat ze hiermee bedoelen is dat sommige complimenten juist een fixed mindset in de hand werken. Dat komt omdat mensen snel geneigd zijn om complimenten te geven op het resultaat. En niet wat het kind heeft gedaan om daar te komen. En dat is juist waar het om gaat! Richt je op de inspanning van het kind.

Hoe kan je een groeimindset stimuleren:

  • Geef complimenten aan je kindje op het proces en niet op het resultaat.
    ‘ Wat ben je goed aan het oefenen!’
    ‘ Dat komt natuurlijk doordat je zo goed hebt geoefend!’
    ‘ O wat jammer dat het niet is gelukt, probeer het nog een keer’ Laat het kind zien dat ze door middel van doorzetten iets voor elkaar kunnen krijgen. En dat ze het dan echt helemaal zelf hebben gedaan!
  • Je kan je kindje ook vragen wat hij geleerd heeft. En laat hem vertellen hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen. Hiermee laat je je kindje nadenken over het proces. Waar je dan vervolgens weer complimenten over geeft. Wat goed dat je zo aan het doorzetten bent.
  • Ook kan je best je eigen momenten vertellen waarbij je iets voor elkaar hebt gekregen waarbij het echt niet makkelijk was, maar het wel gelukt is. Het beste zijn nog de voorbeelden die zichtbaar voor de kinderen zijn.  Laat maar zien dat je heel blij bent als iets gelukt is. En benadruk dat het gelukt is door het vele oefenen.

Vroeger hoorde ik vaker over die manier van complimenten geven, maar pas nu snap ik precies hoe ik die complimenten beter kan formuleren en zie ik wat het effect is.
Toen mijn dochter haar veter diploma haalde op school reageerde ik bewust. In tegenstelling tot hoe ik er eerst op reageerde “Wat goed zeg dat je je veter diploma hebt gehaald!” beantwoorde ik het nu met “ Wat goed van jou, dat komt natuurlijk doordat je zo vaak geoefend hebt”. Mijn dochter vertelde mij dat ze alle kinderen in de klas ging helpen met veters strikken. Ze had veel kunnen oefenen. Er ontstond een heel ander gesprek!

Als je meer informatie over dit onderwerp wilt hebben kan je zoeken op internet op Carol Dweck.

Hieronder nog een link met tips.

http://www.fixiegrowie.nl/tipsvoorthuisenopschool.html

Geef een reactie