Oefenen, oefenen, oefenen….

Soms kunnen kinderen zich erg gefrustreerd voelen als iets niet lukt. Als kinderen ouder worden ( eind basisschool leeftijd) kan het voor kinderen duidelijker worden dat ze aan het leren zijn. Al blijft dat altijd afhankelijk van hoe het kind is, hoe zijn mindset is. En sta jij er als opvoeder, ouder, juf of coach naast en hoop je dat je het zo goed mogelijk hebt uitgelegd. Soms kan het voor kinderen heel demotiverend zijn als die ene som of die paas met voetbal niet lukt. Dan heeft het meer tijd nodig, vaker oefenen, nog een keer uitleggen. Het ene kind pakt dit met beide handen aan, zal het blijven proberen tot het lukt. Een ander kind is sneller geneigd om de handdoek in de ring te gooien. Ze stoppen ermee en zeggen ‘ik kan het toch niet’ . Maar met kleine succes momentjes lukt het deze kinderen ook om dit te bereiken. Dit vergt van de opvoeder, ouder, coach, of juf meer inspanning om dit uit een kind te krijgen. Maar als ook deze kinderen worden geloofd in hun kunnen zullen ook zij groeien, bloeien en leren.

Zo belangrijk dat geloof in alle kinderen <3

Hoe gaan jullie er mee om als je kindje of iemand in de klas de handdoek in de ring wil gooien? Is er een gouden tip om de mindset om te buigen?

Gedichtje van Lentezoet;

Plusklasje

Er is geen plusklasje
voor kinderen
Die heel lief zijn
Voor elkaar

Geen sterboekje
Voor kinderen
Die snappen
“anders” is niet “raar”

Geen rugzakje
Voor kinderen
Die al heel goed
Kunnen helpen

Geen methode
Voor de kinderen
Die elkaars tranen
Kunnen stelpen

Voor de kinderen
Die zo heel goed
Zijn in sporten
Of een koprol

Voor de kinderen
Met ideetjes
En daarvan hebben ze
Hun kop vol

Voor het kind dat
Goed kan koken
Of kan stunten
Met zijn fiets

Voor het lief zijn
Voor hun oma
Of betekent
Dat soms niets?

Alles in een vakje
Maar het kind
Dat raakt soms
Kwijt……

Geef een reactie