Anders leren.

Anders leren…… beelddenkers

Niet bij alle kinderen gaat het leren vanzelf. Kennen jullie dat? Dat iemand tegen je zegt: ” ik heb niet zoveel geleerd voor die toets.”  Vervolgens halen ze een mooi cijfer. En jij, je hebt zitten blokken, uren lang en vervolgens haal je net aan een 6je. Of misschien zelfs een onvoldoende……

Beelddenken
Kinderen krijgen al vroeg huiswerk mee naar huis. Ze moeten thuis oefenen voor een toets op school. Hierdoor kan het zijn dat je merkt dat het niet vanzelf gaat bij je kindje.  Ieder kind is anders, ieder kind leert anders. Wat bij het ene kind werkt hoeft per definitie niet te werken bij een ander kind. In de basisschool periode wordt de basis gelegd hoe het verder omgaan met huiswerk. Het is sowieso erg interessant, vind ik, hoe ieder kind anders is, anders leert, zich anders ontwikkeld. Het is niet verkeerd om je daar goed bewust van te zijn.

Dat het niet bij ieder kind vanzelf gaat, daarvan zou je  de ‘oorzaak’ kunnen vinden in het beelddenken. Misschien heb je er nog nooit van gehoord ‘beelddenken’. Kinderen ( maar ook volwassenen natuurlijk) die beelddenken, denken niet in woorden, maar in beelden. Het kind ziet bij het woord stoel en plaatje van een stoel, niet de letters van stoel.

De meerderheid van de mensen (ongeveer 95%) leert via taal ( audio digitaal). Er zijn dus meer kinderen die via taal alles leren dan via beeld. Dat is een klein percentage. De manier van lesgegeven is gericht op taal. Hierdoor kan een beelddenker vastlopen. Soms worden de problemen te snel toegewezen naar moeilijk lerend of zelfs dyslexie. (lees hiervoor ook mijn blog over disharmisch intelligentie profiel)

Het kan dus ook zijn dat het kind moeite heeft met de uitleg via taal. Hierin is het dus belangrijk om dat uit te sluiten. Want dan kan je gaan zoeken naar een andere manier van leren.

Hoe herken je een beelddenker?
Het kind blijft achter op de les stof. Het kind komt jong over,
– De informatieverwerking gaat trager,
– Het kind maakt vaak lange tijd veel fouten met volgorde van letters, zinnen en cijfers,
– Het is voor het kind lastig om zich in de ruimte te kunnen oriënteren. Denk hierbij aan de motoriek zoals het fietsen en zwemmen, balspelen en moeite met schrijven ( vasthouden van de pen)  zijn moeilijk om te leren bij beelddenkers,
– Het kind verteld zijn verhalen vaak met vele gebaren en fantasie en werkelijkheid zijn moeilijk te onderscheiden,
– Het kind heeft meer moeite met luisteren en zijn aandacht erbij te houden. Ook het houden aan afspraken en regels is moeilijker voor een beelddenker.

Gevolg
Als het leren niet vanzelf gaat en een kind heeft moeite met de stof kan dit op veel manieren effect hebben op het kind. Als je de hele tijd voor je gevoel je best doet, maar het lukt maar niet. Je haalt net aan een voldoende of zelfs een onvoldoende kan dit de ontwikkeling van een kind beïnvloeden. Het kan tot gevolg hebben dat een kind erg onzeker wordt. Als dit door blijft gaan kan het faalangst tot gevolg hebben wat in het ergste geval kan resulteren in geen plezier meer in school en niet meer naar school willen. Een negatief zelfbeeld en ga zo maar door.

Persoonlijk verhaal
Onze oudste van 9 zit in groep 5 van de basisschool. Het leren gaat bij hem ook niet vanzelf. Ik kwam daar achter toen hij huiswerk meekreeg van school. Hij moest woorden oefenen thuis, dictee woorden.
Na een jaar ploeteren ging het niet langer zo. Er moest echt iets veranderen. 
Ik probeer altijd op zoek te gaan naar andere manieren, een andere aanpak als iets niet soepel loopt. Dus ook in deze werd het tijd om dat oefenen thuis anders aan te pakken.

Anders leren
Zo kwamen we erop om een soort memorie te maken van de woorden.  Hij maakt de memorie zelf door de woorden die hij moet leren 2x op te schrijven op losse papiertjes. Hierdoor oefent hij ook al met de woorden. Vervolgens spelen wij het spel. Zodat ik daarna kon ‘overhoren’.
Ik was er wel een beetje sceptisch over. Maar als we een spelletjes aan het doen zijn in plaats van simpel en ongezellig de woorden aan het oefenen, was ik al blij dat het proces gezelliger zou verlopen. Wat het resultaat ook mocht worden, het proces zou al verbeterd zijn.

We speelden 1x het spel, ik nam vervolgens de woorden bij hem af en hij maakte geen 1 fout meer!

Als je een beelddenker bent, ga je anders om met de uitleg. De kans is heel groot aanwezig dat het kind niet begrijpt wat je uitlegt. Het komt niet binnen. Je kan hier door een andere manier te leren leren, beter de stof opslaan en begrijpen. Als je op internet zoekt op ‘anders leren’ kom je op handige sites tegen. Je kan ook informatie aan mij vragen via het kopje contact. Veel succes!

Denk jij dat je ook een beelddenker bent?

#beelddenker #beelddenken #andersleren #anders #leren

Geef een reactie